Mexico, Guatemala, Belize en Honduras

16 oktober 2010 - La Esperanza, Honduras

De tijd is weer voorbij gevlogen sinds ons vorige verslag van 10 september. We hebben veel meegemaakt en het is weer tijd om dat met jullie te delen. Van Oaxaca zijn we via San Cristobal
de las Casas naar Guatemala gereisd. Hier zijn we doorgestoken naar Belize waar we op de vlucht moesten voor een (bijna) orkaan. Na een weekje genieten op een tropisch eiland voor de kust van
Belize zijn we weer via Guatemala doorgestoken naar Honduras waar we inmiddels een dikke week verblijven. We zullen proberen een kleine impressie te geven per land, de foto's vertellen de rest. Veel leesplezier!

Zuid-Mexico:
San Cristobal de las Casas ligt in de provincie Chiapas en is een prachtig koloniaal stadje. We hebben er een super tijd gehad; we hebben er paard gereden (bedankt Dorine en Wilco); het
onafhankelijkheidsfeest gevierd (enorm veel tequila gedronken); een Mezcal distilleerderij, een weverij en een Maya tempel bezocht. Ook hebben we hier veel backpackers ontmoet en met een aantal ervan een tijdje samen gereisd.
Chiapas is ook de streek van de Zapatistas beweging. Deze linkse beweging strijd al jaren voor de rechten van de oorspronkelijke, voornamelijk Maya, bevolking. Één van de belangrijkste punten hierin is dat de Maya's meer zeggenschap willen over hoe hun land wordt gebruikt zodat ze meer landbouwgrond tot hun beschikking hebben. De vruchtbaaarste grond is voornamelijk in handen van de regering en rijke grootgrondbezitters. Na talloze loze beloftes van verschillende regeringen leidde dit in de jaren negentig tot een opstand en namen gewapende Zapatista rebellen San Cristobal in bezit. De regering beantwoordde dit met grof geweld wat leidde tot het dieptepunt waarbij in het kleine plaatsjes Acteal 43 vrouwen, kinderen en oude mannen door het regeringsleger werden afgeslacht in een kerk. Tot in het jaar 2005 bleef het onrustig maar op dit moment zijn er autonome zones voor de rebellen en negeert de Mexicaanse regering min of meer het probleem. De nogal schokkende documentaire "Zapatistas: "The chronikle of a rebellion" die wij daar hebben gezien heeft ons zeer aangegrepen; de regering pronkt met de culturele Maya-sites maar heeft geen oog voor het huidige bestaan van zijn oorspronkelijke bewoners.
Na San Cristobal zijn we met een groepje van negen naar Palenque vertroken waar we prachtige
Maya ruïnes en watervallen hebben bezocht.

Guatamala:
Met Tamara en Andrew uit Engeland en Dave en Spyke uit Nieuw-Zeeland hebben we de gave oversteek gemaakt naar dit mooie land. De douaniers zijn de vrolijkste en grappigste die we ooit hebben meegemaakt. Tegen Kiwi Spyke:"Haha you look like young Chuck Norris...hahah". En tegen ons (in het spaans): U kunt beter eerst uw Mexicaanse pesos wisselen voor Quetzales want dan is de immigratiefee goedkoper!
We vieren onze, alweer eerste, trouwdag en Kim haar verjaardag aan het prachtige meer "Lago Petèn Itza" en bezoeken weer een oude Maya stad genaamd Tikal. Tikal ligt midden in de jungle en omdat we er om 06:30 uur waren, zijn we zo goed als alleen en hebben we allerlei dieren gezien. (Klik hier voor de foto's)

Belize:
In Belize stad aangekomen horen we dat tropische storm Matthew, met orkaan potentie, onderweg is naar de kust van Belize. We besluiten de nederlandse consul te bellen voor advies. Hij adviseert ons om naar San Ignacio te gaan, een hoger gelegen dorp tegen de Guatamalese grens. Hier hebben we een stevig hotel uitgezocht met een kamer op de derde verdieping, je weet maar nooit. De storm viel uiteindelijk erg mee en het is bij veel regen gebleven.
Belize stad heeft wel een dag half onder water gestaan door hoge golven maar de schade was gering. Na de storm hebben we op het eiland Key Caulker genoten van snorkelen, duiken en een bijzonder relaxte sfeer. Hierna zijn via het Garífuna dorp Hopkins naar Punta Gorda gereisd waar we met de boot zijn overgestoken naar Livingston in, wederom, Guatemala.

Guatemala 2:
Livingston is ook een Garífuna dorp en is niet aangesloten op het wegennet van Guatemala. Het is alleen te bereiken via het water. Garífunas zijn van oorsprong afrikaanse slaven die na een opstand door de Engelsen zijn gedropt op het eiland Roatan voor de kust van Honduras. Ze hebben het overleefd en hebben langs de kust van Belize, Guatamala en Honduras kleine nederzettingen gesticht en leven tegenwoordig voornamelijk van visserij. De Garífuna zien zichzelf
graag als afstammelingen van de Rastafari's en zijn hele goede muziekanten. Vanuit Livingston zijn we per boot over de rivier "Rio Dulce" naar het plaatse Rio Dulce gevaren. Dit is volgens de US coastguard de veiligste haven in het Caraïbisch gebied tijdens orkaanseizoen en ligt daarom vol met honderden jachten van over de hele wereld. We slapen er in een hotel van drie Zwitsers dat op palen in het moeras staat. Alleen die muggen zijn een beetje jammer. Kim heeft daar ook een nieuwe liefde gevonden, genaamd Doña!

Honduras:
In Guatemala hoorden we al dat de brug bij de grensovergang naar Honduras bij een overstroming door Matthew is ingestort en dat het daarom een wat avontuurlijke reis zou worden. Iedereen dacht dat er wel bootjes zouden zijn om de rivier over te steken maar niemand wist dat echt zeker; toch maar onderweg gegaan. Na drie bomvolle collectivos (kleine 10 persoons busjes waar er ook prima 20 in passen) en overstroomde plantages (van Chiquita) komen we aan bij de rivier en liggen er inderdaad kleine bootjes klaar voor de overtocht. Aan de overkant halen we gelukkig de laatste bus naar het kustplaatsje Omoa. Omoa was ooit een drukke badplaats maar door verschillende orkanen is het strand helemaal weggeslagen en is de kust volledig vervuild. Vervuiling is in Honduras een
serieus probleem en het steekt ons keer op keer als iemand weer eens z'n vuilnis uit het busraam kiepert. De rivieren zien daarnaast blauw van de zeepresten van het wassen. De mensen en de natuur zijn daarintegen prachtig. We hebben zelden een land gezien waar de mensen zo vriendelijk, trots en behulpzaam zijn. Vanaf Omoa volgen we de Lenca route die door de bergen naar de grens van El Salvador leidt. Op deze route doen we de plaatsjes Gracias en La Esperanza aan.
Gracias is een koloniaal bergdorp en ligt naast een nationaal park waar we een wandeltocht willen maken. (Klik hier voor de foto's)
Onze verdere avonturen aldaar, bewaren we voor de volgende keer. Als jullie benieuwd zijn waar we wanneer ongeveer zijn, kijk dan onder het kopje kaart van deze site voor onze route.

1. Irene Kemp:
    16 oktober 2010
    Lieve kinderen,Omdat ik benieuwd was naar een mail van jullie,ben ik waarschijnlijk de 1e lezer van jullie verslag.Heerlijk jullie ervaringen uit gebreider te lezen en te zien.Jullie schrijven altijd leuk en interessant en wat een mooie foto weer.Dikke kus,Mama
  2. Anita:
    16 oktober 2010
    Tja, skatjes. Nog steeds jaloersmakend haha.
    Prachtige foto's ook weer.
    Kimmie, Bas was hier op jouw verjaardag om samen ook een beetje jouw verjaardag te vieren;-).
    Bijna op naar de Corn Islands!! ;-))))
    Dikke kus
    XX
  3. Kim:
    Hey Broertje & Zusje,

Wederom heerlijk genoten van de slideshow....kun je een hele zaterdagavond mee vullen ;-)
    Die feestjes met jullie nieuwe vrienden zien er overigens erg gezellig uit en van die Kiwi Dave mag je best een hapje voor mij van meebrengen of vast opsturen ;-) Wat mij daarnaast opviel was dat jullie ondanks het goede leven al wel wat kilootjes hebben ingeleverd, maar op de buikenfoto maken jullie het helemaal weer goed! Vandaag was het voor het eerst dat ik dacht brrrrrr ik ga mijn handschoenen maar weer eens opzoeken, dus blijf vooral genieten van dat flipflopweer......en al het andere moois dat op jullie weg komt :-) Oh en Bas, ik kwam vandaag meneer Braakhuis tegen bij de koeien van Kaamps, je moest de groeten hebben.

Dikke zoenen en veel liefs,
    Kim
  4. Petra, Ilja en Saar:
    17 oktober 2010
    Wat een gave foto's! Het lijkt wel een film waar jullie in zitten! Ik snap Kim dat je verliefd bent op Dona. Wat een schattig beestje! Echt cute. Ik lag trouwens in een deuk om jullie buikenfoto. Echt weer iets voor jullie haha. Have fun there! Kus Peet, Ilja en Saar
  5. Gertjan & Sonja:
    17 oktober 2010
    Een boek schrijven in de trend van Paul Theroux ligt voor de hand. Weer jaloersmakende verhalen en prachtige foto's. Met name de foto's met als onderschrift "happy" spreken boekdelen. Zoals altijd vloeit de drank weer rijkelijk en blijkt geen invloed te hebben op de haargroei van Bas. Wij zijn ons helaas weer aan het voorbereiden op een saaie winter. Geniet er van en wij kijken uit naar het volgende reis- en beeldverslag.
    Liefs Sonja en Gertjan
  6. Majan:
    Hallo lieve schatten,
    Wat een prachtig verhaal en schitterende foto's.
    Het is fantastisch dat wij op deze manier ook mee kunnen genieten van jullie avontuur. Wat zal het moeilijk worden om straks (nou ja dat duurt nog even) weer in het ritme van de dagelijkse beslommeringen hier in Nederland te komen, nog maar niet aan denken. De foto met onderschrift "we happy" wil ik graag aan de muur. Alleen al het kijken naar deze foto wordt ik gelukkig van.
    Het was fijn jullie weer gesproken te hebben en te zien hoe happy jullie zijn.

Veel liefs en een dikke knuffel mam
  7. de Akkertjes:
    17 oktober 2010
    wat een mooie verhalen en dito foto's weer, om jaloers op te worden ;) nee hoor!!!! we genieten met jullie mee, wat fantastisch allemaal. heel leuk om weer even bij te lezen en te kijken. echt top!!
    dikke kusssss van ons 4tjes
  8. Leoni:
    17 oktober 2010
    Thanks for another interesting chapter. I like it that you give some extra information.
    Loved the photos! I can see you are having an awesome time.
    Looking forward to the next chapter. Enjoy, and keep it safe!

♥ Leoni
  9. Antoinette:
    18 oktober 2010
    Wederom weer superleuk. En laat die filmpjes maar doorkomen, dan zijn we er echt (bijna) helemaal bij.
    Big hugz
  10. Erik Warnars:
    22 oktober 2010
    Fijn om jullie verslagen te lezen. Te gekke foto's. Geniet er maar vol overgave van...

kus, Erik en Julian
  11. Teun van Kooten:
    25 oktober 2010
    Vanwege mijn vakantie nu 2 x een verslag gelezen van jullie. Mooi om te lezen, maar vooral de foto's zijn prachtig om te zien. Vooral de beschrijving van jullie Mexico-tour sprak me erg aan. Riep weer wat mooie herinneringen op.

Groet Teun van Kooten
  12. Elly Braamhaar:
    14 november 2010
    Bas en Kim, ik ga vanaf nu ook jullie belevenissen volgen. Geeft ons hier een beetje het gevoel dat we ook, bijna direct, van al dat moois mogen genieten. Blijf gezond. Ik omhels jullie.