VIVA MEXICO!

11 september 2010 - Mexico City, Mexico

Ongeloofelijk, we zijn hier nu al ruim 5 weken en zijn Mexico nog niet zat. Het land is toch wel iets groter dan van tevoren ingeschat (47 x NL).
We zijn niet helemaal langs de Pan Am gereisd, maar we zijn hem ook niet uit het oog verloren.
Via Baja California, waar we Bas zijn verjaardag heel gezellig hebben gevierd, naar Sinaloa, Chihuahua, Jalisco, Michoacan, Guerrero en nu in Mexico D.F. Uit deze provincies onze hoogtepunten:

Baja; Veel woestijn en cactussen en in verhouding een stuk duurder dan de rest van Mexico, omdat er hier veel Amerikanen en 2e huis hebben en ze nou éénmaal op een schiereiland zitten.
We hebben hier gezwommen met zeeleeuwen, Orka's gezien,de grootse zoutfabriek ter wereld bezocht en heeft Bas weer een gedaanteverandering ondergaan (Zie pics)
Daarnaast veel leuke mensen ontmoet zoals Coralie en Virginie en doordat de dorpjes klein zijn, zie je elkaar ook vaak weer terug. Vanuit La Paz, Baja California, zijn we met de veerboot in zes uur overgevaren naar Topolabampo in de staat Sinaloa.

Sinaloa;we hebben daar met de trein een prachtige reis gemaakt door de Baranca del Cobre (Koperkloof), deze canyon is dieper en langer dan de Grand Canyon maar minder bekend dus ook minder druk. Onderweg hebben we twee Fransen, Vincent en Samuel (al 14 maanden onderweg) en een Engelsman (Aaron) ontmoet waar we een weekje mee zijn opgetrokken.
Tijdens de treinreis zijn we twee keer uitgestapt om de omgeving beter te bekijken. We zijn met paarden de kloof afgedaald en hebben met mountainbikes de vallei van de stijve penissen bekeken, waar de Raramuri nog volgens oude tradities leven en afsand nemen van materiële zaken en gemakken.

Chihuahua; Hoe gaaf is het om eindelijk in de stad van dat toch bekende liedje en hondje te zijn.Het liedje hebben we niet gehoord en de hondjes zijn waarschijnlijk allemaal geëmigreerd want die hebben we nauwelijks gezien. We zijn hier voor het eerst gewaarschuwd door de lokale bevolking om goed op onze bagage te letten, maar hebben uiteindelijk toch niet met een onveilig gevoel hier rondgelopen. We zijn naar het museum van Mexico's held; Pancho Villa geweest, die een groot aandeel heeft gehad in de Mexicaanse revolutie.
De revolutie is nu bijna 200 jaar geleden en de Dag van de Onafhankelijkheid wordt hier op 16 september gevierd en is altijd 1 groot feest ( lijkt op onze Koninginnedag).
We hebben dit feest 1 x eerder meegemaakt, toen we in Puerto Vallarta woonden en kijken er nu ook weer erg naar uit.
Chihuahua is een echte cowboystad en je kan hier absoluut goed feesten. Aangezien we vrij tam zijn geweest wat betreft uitgaan en Vincent en Samuel ook, besluiten we hier eens goed te gaan stappen.
Een fles tequila met zijn vieren doet wonderen en een mechanische stier vult het feest aan. Te lam en te laat naar bed en wij moesten 's ochtends om 6.30 uur in de taxi zitten voor onze vlucht naar Guadelajara, AUW!
Helaas geen bewijsmateriaal van deze avond, maar wel van het resultaat de dag erna. (zie pics)

Jaliso: Wat hebben we hier naar uitgekeken; om na 11 jaar weer terug te zijn in Puerto Vallarta, waar onze relatie "officieel" is begonnen. Natuurlijk zijn we op zoek gegaan naar oud collega's en goede herinneringen. De stad is ongeveer verdubbeld, maar ons huisje was er nog en de sfeer nog steeds super.
Toen was PV al gaymindend, maar de Zona Romantica waar we woonden is nu romantischer voor gay- dan hetero-koppels.
Dit is de eerste plek waar we een hele week zijn gebleven en dat was echt relaxed; een beetje strand, lekker eten en ontspannen. Het leek ons dus een goede plek om het Japanse etentje van Petra en Ilja te verzilveren. Het was heerlijk, dank jullie wel!
Vanuit PV door naar Barra de Navidad. Het regenseizoen is hier nu op zijn top en het komt hier bijna dagelijks met bakken uit de hemel. Onderweg ligt er regelmatig puin van de bergen op de weg, maar er zijn hier gelukkig geen modderstromen. We horen wel op het nieuws dat andere delen van Mexico behoorlijke wateroverlast hebben. Het is hier dan ook laagseizoen en hebben het halve dorp voor onszelf. We maken een klein boottochtje en zien de belachelijke kasten van huizen en jachten van heeeeeellllleee rijke Mexicanen en Amerikanen. Ook Mel Gibson heeft hier een stulpje van 12 miljoen dollar!
We ontmoeten hier een echte strandhond die we Sacha dopen. Super cool beest, die eigenlijk golfsurfer wilde zijn.

Verder naar het zuiden ligt de staat Michaocan. Eén van onze dromen is hier in vervulling gegaan.
We hebben zeeschildpadden eieren zien leggen op het strand en ook nog eens geholpen om de eieren weer op een veilige plek her te begraven.
Wat een ervaring! Nu nog ergens kleine schildpadje uitzetten en dan is de droom echt compleet, maar dat duurt nog 6 weken. Misschien in Honduras of Belize....

Guerrero is een grote staat en we maken hier veel mee. In Zihuatanejo bezoeken we Mexico´s icoon van corruptie; het Parthenon. Dit huis (paleis!) is 30 jaar geleden gebouwd door de toenmalige politiechef van Mexicostad, die wel $ 500,- per maand verdiende. Aangezien hij daarmee zijn levensstijl niet kon bekostigen, perstte hij zijn eigen personeel af en had nauwe connecties met drugshandelaren.
Het verhaal gaat dat hij wel 10 huizen zoals deze bezat in o.a. Amerika, Colombia en Mexico. Helaas voor hem is hij opgepakt toen dit huis zo goed als af was en heeft hij hier nooit gewoond.
Het staat al 30 jaar leeg en is destijds geconfisceerd door het leger die daar een "mannetje" als opzichter, totdat duidelijk is wat er met het huis gaat gebeuren.
Zoals wij het zagen vrij weining! We moesten dat mannetje natuurlijk een beetje omkopen, want officieel mag je er niet in. ( nou ja omkopen...€ 1,20) Bizar om de binnenkant te zien na 30 jaar leegstand! ( zie pics)
In Acapulco uiteraard de klifduikers bekeken die van 35 meter hoogte in een smalle inham duiken; heel indrukwekkend. Verder een drukke stad aan een mooie baai.
Taxco is de zilverhoofdstad van de wereld en ligt tegen steile hellingen langs kleine straatjes met kinderkopjes.
Voor het eerst kon Kim niet rollen met haar tas en moest er 21 kilo op mijn rug! PFFF, maar we hebben het gered door de stromende regen. Ook hier voor het eerst weggelopen bij een hotelletje dat niet ver genoeg wilde zakken met de prijs. Door Vincent en Samuel nl. een spoedcursus afdingen gehad op kamers van € 12,- of meer. Gelukkig wilde de buurman wel verkopen voor $ 190 peso p.n. (€11,40)! (zie pics)
We zijn hier zo kien op geworden, omdat we nu voor de 4e achtereenvolgende maand zwaar over budget zitten! Gemiddeld € 800,- per maand, dus we moeten inhalen en het budget vasthouden van € 60,- p.d.
Zeker nu Amy, onze huurster, nu tot eind april in ons huisje wil blijven.

Vanuit Taxco was het 2.5 uur met de bus naar Mexico stad. We waren wel een beetje nerveus gezien alle verhalen die iedereen heeft over de gevaren van deze stad met 22 miljoen inwoners.
Eenmaal aangekomen een leuk hotel gevonden midden in het historische centrum. We zijn hier nu een kleine week en hebben ons nog geen seconde onveilig gevoeld. De sfeer is relaxed en de mensen
zijn behulpzaam en vriendelijk. Kortom; we zouden hier best kunnen wonen. De Zocalo (het grote plein) is volledig versierd en omgebouwd voor het feest van 200 jaar onafhankelijkheid, waar we het eerder over hadden en zoals je bij ons alles in het Oranje koopt, is hier alles in het rood, wit, groen.
Etalages, gebouwen, taxi's, verlichting enz. Wij zijn er klaar voor en hebben inmiddels een feestpakket bij elkaar verzameld. Helaas gaan we het feest hier met al het vuurwerk missen, maar we zullen het in San Cristobal de las Casas vieren.
Verder hebben we hier een aantal kado's verzilverd.
Van Willem & Jeannette hebben we een bezoekje aan het antropologisch museum, een Margharita in de Torre Latino Amirica en een bezoek aan Plaza Garibaldi gekregen. We hebben er fantastisch van genoten,Dank je wel W&J. Vandaag hebben we ons kado van de familie Seriese verzilverd en de tempels van Teotihuacán bezocht. Super indrukwekkend en een leuke reis er naar toe. Dank jullie wel!

Mexico stad blijkt helaas ook een plek waar alles van ons kapot gaat, zowel de laptop en de camera hebben het de laatste dagen begeven. Maar dit is Mexico en alles wat kapot gaat, kan worden gemaakt als je de juiste persoon vindt! Gelukkig hoeft het hier ook niet zoveel te kosten als in NL en duurt het maximaal 1 dag voordat iets klaar is en geen 6 weken!
Hopen dat het voorlopig wel hierbij blijft. Gisteren hebben we de hippe buurten, Zona Rosa, Condesa en Roma bezocht en helaas dus daar geen foto's van. Maar voor de rest van Mexico stad klik hier.

Morgen vertrekken we richting Oaxaca en daarna door naar San Cristobal de las Casas.
Hierover horen jullie natuurlijk in het volgende verslag.

Bedankt weer voor al jullie leuke berichtjes op de site, facebook en mail. We missen NL voor geen meter, maar jullie allemaal wel!

Kus van ons

1. Kim:
    Hoi Skatjes,

Wauw, heerlijk op zaterdagmorgen 8.00 uur met mijn laptopje in bed genieten van jullie verhalen en foto's! Maaruhh lees ik nu tussen de regels door dat jullie tot april wegblijven?
    Veel plezier maar weer.....ennuh niet te veel met modder spelen onder weg ;-)
    Veel liefs en een dikke zoen,
    Zusje
  2. Majan:
    Hallo lieverds,
    wederom enorm genoten van alle foto's en wat een prachtige stad is Mexici City. Lieve Kim, jij was al slank en ik zie geen verschil hoor.
    Gaan jullie echt nog tot April wegblijven ??
    dike kus mam
  3. anne:
    Moppies!
    Wat een heerlijke update met fantastische foto's weer! Bas, ik ben blij, dat je nog iets van de gezichtbeharing hebt laten staan, ziet er puik uit!
    Ik vind t helemaal geen goed idee, als jullie langer wegblijven, jullie worden te erg gemist ;-)
    Blijf genieten!

Dikke kus,

Anne, Pepijn, Sarah en Abel
  4. Leoni:
    12 september 2010
    Ik kon weer niet naar bed voor ik alles heb gelezen en alle fotos heb gezien, dus het is nu 2h30! It was worth staying up because I so enjoyed the photos and reading of all your experiences.
    I am looking forward to the next part of 'our' journey.
    Have a ball and stay safe!

♥ Leoni
  5. Carola:
    12 september 2010
    Hé buurtjes,
    Klinkt goed jullie geluiden!Wat een timing zeg dat jullie precies zagen dat die schildpad zagen met zijn eieren . Fijn dat jullie zo genieten. En........................... nog even en dan zijn jullie een jaar getrouwd, wat gaat dat snel he. Alvast gefeliciteerd! Groetjes van Carola
  6. Antoinette:
    13 september 2010
    Hi Hunny's,
    Leuk, leuk, Leuk weer. Ben ik toch een klein beetje op vakantie. En wat iedereen ook zegt (incl. mijzelf), moet je als het mogelijk is, zo lang mogelijk wegblijven. Doe het nu goed en gronding, want anders moet je er nog een keer naar toe en er is nog zoveel meer in de wereld te zien!!!
    Dikke zoen en ik mis jullie, Antoinette
  7. Irene Kemp:
    13 september 2010
    Wat hebben jullie weer een fantastische foto,s.De schildpadden zijn natuurlijk uniek,wat een geluk dit te mogen zien!Er komen veel herinneringen van onze reis naar Mexico boven.Ik geniet iedere keer weer van jullie verhalen.Kijk uit naar de volgende sessie,dikke kus mama
  8. Gertjan & Sonja:
    17 september 2010
    Hoi lieve Kim en Bas
    Allereerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag Kim en maak er maar een fijn feestje van. Hoewel.....jullie leven is momenteel eigenlijk al 1 groot feest.Wat heerlijk dat jullie ons via verhalen en foto's mee laten genieten. Het allermooist lijkt mij het zwemmen met de zeeleeuwen en het bekijken van die prachtige schildpadden.Zo,dus jullie plakken er nog een maandje bij.Groot gelijk,je leeft maar 1 keer.Thijs heeft van zijn herexamen 6 van de 7 vakken gehaald en heeft nu uiteindelijk ook zijn bacheler.We zijn heel blij voor hem. Geniet van alles.Veel liefs Gertjan en Sonja-dikke knuffel en we zullen er 1tje op jullie drinken op jouw verjaardag Kim.PROOST.
  9. Anita:
    20 september 2010
    Dussss, gelukkigste stel van de wereld!
    wat een genot weer om mee te reizen.
    Nog even volhouden. Ik lees duidelijk dat jullie het er erg moeilijk mee hebben en er eigenlijk naar verlangen zo spoedig mogelijk weer voet op nederlands grond te zetten.... Ik leef met jullie mee aangezien dat retour nog wel een paar maanden op zich laat wachten. Hang in there!
    Denk aan jullie en mis jullie.
    Dikke knuffel Anita
  10. Joost,Rivka&Noah:
    21 september 2010
    Van Harte Gefeliciteerd!!!
    Wat een prachtige dag, voor een verjaardag. Hier hebben we een mooie warme dag gekregen voor je verjaardag. En een nog mooiere dag om na vandaag uit te rusten van het feestje, morgen.

We gaan er vanuit dat we van harte welkom zijn op jullie feestje. Helaas zijn wij verhinderd, maar in gedachten zijn we erbij.
    Wat ontzettend goed om te horen dat jullie het zo heerlijk hebben daar!!
    Heel veel liefs van ons, en een hele dikke verjaardagskus!
  11. Bar en Ar:
    21 september 2010
    Lieve Kimmie en Bas,

Hieperdepiep HOERA Kimmie!! Gefeliciteerd met je 35e!! Ongetwijfeld vieren jullie deze mijlpaal op gepaste wijze...
    We zouden er heul graag bij zijn, maar helaas.... Net geprobeerd te skypen, maar met een kapotte laptop snap ik dat dat lastig gaat worden.

Waar zitten jullie eigenlijk ongeveer in januari?

Prachtige verhalen weer, ga lekker door met genieten!

Veel liefs en een dikke verjaardagskus,

Barrie, Arrie en Nino
  12. Kim:
    25 september 2010
    Dank jullie wel allemaal voor de felicitaties. We hebben inderdaad een leuk feestje gehad en jammer dat jullie verhinderd waren!
    Kussies.
  13. Saskia:
    12 oktober 2010
    Hee... wanneer krijgen we nou een nieuwe update???

Ik heb geen e-mailadres van je en ik weet ook niet of je het wil weten, maar Pepijn Gonsalves (eenpluseen) is afgelopen weekend overleden op 36 jarige leeftijd aan kanker. 4 weken geleden werd bekend dat hij ongeneeslijk ziek was en hoogstens 12 maanden te leven had, maar helaas was het eerder.

Sorry dat ik dit moet vertellen, maar jullie hadden veel contact met elkaar, dus ik dacht... ik laat het even weten.

Gr. Sas
    saskia @ flevum. nl
  14. Petra, Ilja en Saar:
    14 oktober 2010
    Hoi lieve Bas en Kim,
    Ik lees het berichtje van Saskia net. Ik had het al vernomen zondag van Erik Jan die goed bevriend is met Anne en Pepijn. Heel triest allemaal. Vroeg me al af of jullie het wisten maar dan zijn jullie op de hoogte nu. Hier gaat alles ook niet helemaal ok. Mijn opa is zondag overleden (zelfde dag als Pepijn (10-10-10). Was wel op leeftijd hoor 94 maar hij stond nog midden in het leven. Gelukkig was ik vorige week nog bij hem langsgegaan en hebben we een hele leuke middag gehad. Het is allemaal erg plotseling gegaan. Hoop dat jullie nog erg genieten van je reis en ik wacht met smart op jullie update! Na al deze bercihten kan ik alleen maar zeggen. Geniet van het leven! Dikke kus Peet, Ilja en Saartje x